Vroegeinterventie

Direct aanmelden voor een quickscan Meer »

Quickscan

Direct aanmelden voor een Quickscan door een revalidatiearts Meer »

Partners Vroege Interventie

Het VI-centrum bij u in de buurt. Meer »

Arbeidsrevalidatie

Arbeidsrevalidatie kan een eerste stap betekenen op de weg (terug) naar werk. Meer »

Persoonlijke aanpak

Wij spreken cliënten aan op hun eigen verantwoordelijkheid en gaan uit van hun mogelijkheden en niet van hun beperkingen. Meer »

 

Duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid? Laat werknemers dan vier uur per dag van hun kantoorstoel komen. Dat helpt.

Van alle Europeanen zitten Nederlanders het meest op hun kont. Een op de twee Nederlanders zit gemiddeld zeven uur per dag. En dat half uurtje bewegen? Dat is niet genoeg. Wil u aan de duurzame inzetbaarheid van uw mensen werken, dan moet bewegen onderdeel worden van de dag. Ook op kantoor.

‘Zo nu en dan’ bewegen is niet genoeg om de schadelijke effecten van langdurig zitten tegen te gaan. Bewegingswetenschapper Simone Caljouw van het UMCG Groningen toonde namelijk opnieuw een sterke relatie aan tussen stilzitten en overgewicht, diabetes en cardiovasculaire ziekten. Mensen die veel stil zitten, gebruiken hun beenspieren niet. Vet en suiker wordt daarom minder snel uit het bloed opgenomen in het lichaam.

Weg van de kantoorstoel

Diverse onderzoekers uit het Verenigd Koninkrijk kwamen al eerder tot die conclusie. Mensen moeten veel meer bewegen. Volgens het tijdschrift British Journal of Sports Medicine moet u minstens twee uur per dag van die kantoorstoel af, en licht bewegen. Dat geeft veel minder risico op hart- en vaatziekten, diabetes en sommige vormen van kanker. Nog beter zou zijn: vier uur bewegen tijdens elke (werk)dag. Zo blijkt uit vergelijkend bevolkingsonderzoek in de Verenigde Staten en Canada met studies over gezondheidseffecten bij mensen die meer bewegen.

Vier uur is optimaal…

Wie vier uur per dag van zijn werkstoel komt, verkleint de kans op allerlei ellendige ziektes het meest. U werkt dan ongeveer zoals verpleegsters, leraren en fabrieksarbeiders die deze norm makkelijk halen. Vier uur is de optimale hoeveelheid beweging per dag, stellen de onderzoekers. Meer hoeft niet. Zeker langdurig staan is niet altijd even optimaal. Om aan de duurzame inzetbaarheid te werken moeten medewerkers beweging onderdeel maken van hun dag. Druk, druk, druk . De oplossing: afwisseling, meer bewegen, voldoende pauzes en een goede instelling van de werkplek. Onderstaand de bekende “open deuren”;

Bewegen

  • Telefoneren? Doe het staand of lopend. Goed voor u, fijn voor uw collega’s.
  • Laat chat of mail voor wat ze zijn als u iets te vragen of te bespreken hebt. Loop gewoon even langs.
  • Neem de trap in plaats van de lift. De vijftiende verdieping wat te hoog gegrepen? Doe dan de helft met de trap en de helft met de lift.
  • Voor iedereen die dicht bij zijn werk woont: pak de fiets of ga lekker lopen.
  • Laat uw collega’s geen koffie voor u halen, maar loop zelf.
  • Pauze
  • Zorg voor afwisseling en sta voor zoveel mogelijk taken even op. Een goede verhouding per uur is een kwartier staan of bewegen op drie kwartier zitten.
  • Neem regelmatig even pauze. Haal koffie, kijk uit het raam, schil een appel.
  • Werk niet door tijdens de lunch. Daar is nog nooit iemand productiever van geworden.
  • Zorg voor beweging en frisse lucht tijdens de lunch. Naar buiten, dus.
  • Neem een korte pauze voor een paar oefeningen op de werkplek.

atletiek trap